Fasering van een issue

Een issue is een punt waarbij er verschillende voor-en tegenstanders zijn. Een issue zal in de media zorgen voor bewegende publieke meningen.

Een onderwerp moet voldoen aan een aantal criteria om een issue te zijn:

1. Geschilpunt wacht op beslechting; dit houdt in dat er nog geen normen te discussie staan

2. Verschil tussen het door publiek waargenomen verwachting of ervaren gedrag en wat dat gedrag eigenlijk zou moeten zijn; je steunt bijvoorbeeld een goed doel (bijv. Unicef) en er komt opeens naar buiten dat het geld helemaal niet naar de arme landen gaat maar rechtstreeks bij onze regering komt is dit een verschil van de waargenomen ervaring en wat het gedrag eigenlijk zou moeten zijn

3. Beleid of idee doorzetten tegen geldende normen of opvatting in; dit zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat WNF opeens de donaties zou verhogen met 3 euro zonder dat de gever dat weet

Er zijn vier fasen waar een issue doorheen gaat als het zich in de media bevindt:

1. Voorfase

2. Geboorte van issue

3. Uitbreiding/verscherping

4. Consolidatie

Bij fase 1 zie je de eerste signalen. Bij het issue van de onthoofding van een Engelse journalist, ging er een filmpje rond op internet, hierin zag je hoe deze man onthoofd werd.

Bij fase 2 kwam het filmpje nadat het rondging op het internet, ook terecht in de media. Het werd besproken op het nieuws, bij talkshows en kranten, overal werd het issue besproken.

Bij fase 3 zijn de mensen die voor en tegen het issue zijn van belang. Er zijn bijvoorbeeld verschillende Nederlandse inwoners naar Irak vertrokken, om zich aan te sluiten bij de IS, dit zijn dus de mensen die voor het issue zijn. Een voorbeeld van een tegenstander van het issue is bijvoorbeeld onze regering. Zij vinden niet dat dit had mogen gebeuren en nemen maatregelen om te voorkomen dat dit nog een keer plaatsvindt (wat helaas nog niet lukt)

Consolidatie houdt in dat er na de media-aandacht met betrekking tot het issue, er een kans is dat het issue de huidige afspraken en/of wetgeving zal veranderen. In dit geval is het bijvoorbeeld zo dat er militairen naar IS zijn gestuurd om daar alles in gareel te houden en om te proberen om de vrede terug te brengen

Een ander voorbeeld is het issue rondom de zwarte pieten.

Toen wij  beide klein waren geloofde wij volop in Zwarte Piet. Wanneer de Sint met zijn pieten het land in kwam was dit groot feest. Zwarte Piet hoort bij het verhaal en is nooit een figuur geweest waar men op neer keek. Dat is vandaag de dag een heel ander issue. Het gezellige feest dat bedoeld is om de vreugde te vieren is veranderd in een issue dat al maanden het nieuws domineert. Dit issue heeft zelfs de issue award 2014 gewonnen. (Issuemakers 2014). Je kan nergens meer het nieuws lezen zonder iets te lezen over de kwestie rond Zwarte Piet.  Er zijn velen pagina’s waarop je een petitie kunt tekenen. Een voorbeeld daarvan is  de Facebookpagina ‘pietitie’, deze pagina heeft al meer dan 2 miljoen likes. Maar waarom was het voorheen geen probleem en nu ineens wel?

Zoals je ziet kan een issue eerst niets lijken om vervolgens te exploderen in de media.  Zo volgen er veel voor- en tegenstanders die strijd blijven voeren. Ook is een  beslissing niet snel en gemakkelijk gemaakt, er is toch altijd een partij ontevreden. Wij hopen dat er een middenweg  gevonden kan worden waardoor het Sinterklaasfeest kan blijven zoals het is, maar de Zwarte Pieten niet meer gediscrimineerd worden. Toch zal er altijd een discussie blijven, vandaar het woord issue.

 

Issuemakers. (2014, 28 januari). Zwarte piet wint issue award. Geraadpleegd op 4 oktober 2014, http://www.issuemakers.nl/issues/zwarte-piet-wint-issue-award-2014

M. Hemminga (2003) Issuemanagement. Geraadpleegd op 5 oktober 2014, (http://www.communicatiecoach.com/public-relations/issuemanagement/

(2014) De argumenten van tegenstanders van Zwarte Piet | Mens en Samenleving: Sociaal cultureel. Geraadpleegd op 4 oktober 2014  http://mens-en-samenleving.infonu.nl/sociaal-cultureel/139473-de-argumenten-van-tegenstanders-van-zwarte-piet.html

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s